5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoort

Begroting Zomernota 2022

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 31 augustus

% Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting

Personeelslasten

1.095

31

1.126

715

63%

Materiële lasten

1.400

-

1.400

662

47%

Subsidies

3.794

-2.665

1.129

1.003

89%

Totaal Lasten

6.289

-2.634

3.655

2.380

65%

-

-

-

-

-

Totaal

-

-

0

0

0

Saldo beleidsdoel

-6.289

2.634

-3.655

-2.380

65%

Toelichting stand van zaken
De onderbesteding bij de materiële lasten wordt veroorzaakt omdat facturatie van diverse verplichtingen in het laatste kwartaal worden gerealiseerd. Wat betreft de subsidies constateren wij dat er maximaal is ingezet op het uitputten van het subsidiebedrag maar overgeleverd zijn aan de prioritering en beschikbare middelen van gemeenten. Er zijn momenteel diverse aanvragen in behandeling welke nog voor een deel in 2022 worden beschikt. Het andere deel van deze aanvragen zal echter pas in 2023 worden beschikt en daarmee ook dan de lastneming wordt verantwoord.

Overzicht bijstellingen

Soort bijstelling

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

-2.665

2.665

Administratieve bijstellingen PS

31

-31

Totaal 5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag

-2.634

2.634

Toelichting bijstellingen

Overzicht van de bijstellingen

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

Verlaging subsidies Verkeersveiligheid

-2.665

2.665

Wij constateren dat we maximaal ingezet hebben op het uitputten van het subsidiebedrag maar zijn overgeleverd aan de prioriteit en beschikbare middelen van gemeenten. Op dit moment is voor circa € 0,925 mln. aan subsidies beschikt en de verwachting is dat er nog voor € 1,74 mln. aan subsidies verstrekt gaat worden waarmee de bestedingen uitkomen op € 2,665 mln. Momenteel is € 0,8 mln. in behandeling van het toetsteam/afdeling subsidies en het overige deel € 0,94 mln. wordt naar verwachting in 2023 beschikt. De uitvoering en daarmee de lastneming zal ook voor een groot deel in 2023 plaatsvinden. Wij stellen voor om de € 1,74 mln. te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma zodat dit budget beschikbaar blijft voor de betreffende te verstrekken subsidies. Indien er alsnog subsidieaanvragen binnen komen dan kunnen deze beschikt worden en zal bij de jaarrekening een voorstel volgen om deze alsnog te dekken uit deze reserve. Een eventueel restbudget kan daarna vrijvallen. Ten opzichte van de begroting betekent het een onderbesteding van het subsidiebudget van € 0,929 mln. en wij stellen voor om hiermee de hogere lasten bij beheer en onderhoud wegen te dekken.

Totaal Beleidsmatige bijstellingen

-2.665

2.665

Administratieve bijstellingen PS

Looncompensatie cao 2022

31

-31

De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost.

Totaal Administratieve bijstellingen PS

31

-31

Totaal bijstellingen 5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag

-2.634

2.634

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:58:10 met de export van 02/09/2023 15:47:37