2.2 Samenvattend beeld bijgestelde begroting 2022 en realisatie per 31 augustus 2022
In onderstaande tabel is inzichtelijk gemaakt dat in deze Slotwijziging wordt voorgesteld om het lastensaldo te verlagen met € 20,113 miljoen, en het batensaldo te verhogen met € 30,389 miljoen. Hierbij zij opgemerkt dat in deze bijstellingen het definitieve bedrag is opgenomen van de van het Rijk te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding voor het openbaar vervoer als gevolg van corona voor het jaar 2023 (+ € 14,308 miljoen boven op de € 28 miljoen die al in de Zomernota was verwerkt). Exclusief de genoemde vergoeding wordt het lastensaldo naar beneden bijgesteld met bijna € 34 miljoen, terwijl het batensaldo toeneemt met ruim € 16 miljoen.
Naast de bijstellingen die betrekking hebben op de exploitatielasten en -baten, wordt ook voorgesteld om de verschillende reserves te muteren. Per saldo stellen we voor om bijna € 33 miljoen extra in de diverse reserves te storten, en tegelijkertijd voor een bedrag van bijna € 13 miljoen minder aan de diverse reserves te onttrekken. De totale omvang van de reserves neemt daarmee toe met bijna € 46 miljoen ten opzichte van waar eerder van was uitgegaan. In paragraaf 2.4 ‘Overzicht verwachte ontwikkeling van de reserves in 2022’ hebben wij dit inzichtelijk gemaakt.
Ook zijn de realisatiecijfers die in de periode januari t/m augustus 2022 zijn verantwoord in deze Slotwijziging opgenomen. In paragraaf 2.3 'Analyse bijgestelde begroting (stand Slotwijziging) in relatie tot de realisatie per 31 augustus 2022’ wordt dit inzichtelijk gemaakt met behulp van diverse visualisaties.
Overzicht bijstellingen
Programma | Beleidsmatige bijstellingen | Autonome ontwikkelingen | Administratieve bijstellingen | Bijstellingen totaal | ||||||||||||||||
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||||
1. Ruimtelijke ontwikkeling | -1.860 | 6.183 | 0 | 0 | 1.417 | 874 | -443 | 7.057 | 7.500 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Landelijk gebied | -15.722 | -4.352 | 1.020 | 0 | 1.277 | 872 | -13.425 | -3.480 | 9.945 | |||||||||||
3. Bodem, water, milieu | -1.551 | 368 | 0 | 0 | -80 | 83 | -1.631 | 451 | 2.082 | |||||||||||
4. Energietransitie | -2.051 | 350 | 0 | 0 | 68 | 0 | -1.983 | 350 | 2.333 | |||||||||||
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | -9.158 | 1.414 | 0 | 0 | 298 | 0 | -8.860 | 1.414 | 10.274 | |||||||||||
6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer | -8.038 | 437 | 0 | 0 | 17.485 | 17.708 | 9.447 | 18.145 | 8.698 | |||||||||||
7. Cultuur en erfgoed | -1.115 | 0 | 0 | 0 | 507 | 0 | -608 | 0 | 608 | |||||||||||
8. Economie | -1.719 | -871 | 0 | 0 | 174 | 0 | -1.545 | -871 | 674 | |||||||||||
9. Bestuur | -640 | 0 | 0 | 0 | -166 | 339 | -806 | 339 | 1.145 | |||||||||||
10. Overzicht overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.590 | 2.440 | 2.590 | 2.440 | -150 | |||||||||||
Totaal Programma's | -41.854 | 3.529 | 1.020 | 0 | 23.570 | 22.316 | -17.264 | 25.845 | 43.109 | |||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 4.244 | -1 | 300 | -1 | 4.544 | 4.545 | |||||||||||
Stelposten | 374 | 0 | 1.194 | 0 | -3.812 | 0 | -2.244 | 0 | 2.244 | |||||||||||
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | -604 | 0 | -604 | 0 | 604 | |||||||||||
Totaal Algemene middelen | 374 | 0 | 1.194 | 4.244 | -4.417 | 300 | -2.849 | 4.544 | 7.393 | |||||||||||
Totaal exclusief reserves | -41.480 | 3.529 | 2.214 | 4.244 | 19.153 | 22.616 | -20.113 | 30.389 | 50.502 | |||||||||||
Storting | Onttrek | Storting | Onttrek | Storting | Onttrek | Storting | Onttrek | Saldo | ||||||||||||
Mutaties reserves | 32.477 | -12.719 | 0 | 0 | 320 | -198 | 32.797 | -12.917 | -45.714 | |||||||||||
Totaal saldo inclusief reserves | -9.003 | -9.190 | 2.214 | 4.244 | 19.473 | 22.418 | 12.684 | 17.472 | 4.788 |