8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst
Overzicht van baten en lasten naar kostensoort
Kostensoort | Begroting Zomernota 2022 | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 31 augustus | % Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 474 | 13 | 487 | 309 | 64% | |
Materiële lasten | 37 | 175 | 212 | 203 | 96% | |
Subsidies | 2.260 | -765 | 1.495 | 22 | 1% | |
Totaal Lasten | 2.771 | -577 | 2.194 | 535 | 24% | |
Baten | 25 | - | 25 | 15 | 60% | |
Totaal Baten | 25 | 0 | 25 | 15 | 60% | |
Saldo beleidsdoel | -2.746 | 577 | -2.169 | -520 | 24% |
Toelichting stand van zaken
De onderbesteding van de begrote subsidielasten wordt verklaard door enkele (grote) subsidiebeschikkingen die pas in het vierde kwartaal worden beschikt en dan als last verantwoord in de realisatie. Onze verwachting is dat het budget dan nagenoeg volledig zal zijn besteed dit jaar . Het gaat hierbij om de Utrecht Talent Alliantie en het programma Bedrijfsopvolging.
Bij de baten blijft de realisatie (60%) iets achter op de begroting. Dit komt doordat de boeking van de specifieke uitkering van het Rijk voor de MKB-deal (€ 10.000) pas aan het eind van het jaar plaatsvindt .
Overzicht bijstellingen
Soort bijstelling | Bijstellingen totaal | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Beleidsmatige bijstellingen | -690 | 690 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve bijstellingen PS | 113 | -113 | |||||
Totaal 8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers | -577 | 577 |
Toelichting bijstellingen
Overzicht van de bijstellingen | Bijstellingen totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | ||
Beleidsmatige bijstellingen | |||||
Opvolging ondersteuning MKB vouchers (naar 2023) | -190 | 190 | |||
Bij het programma 'Opvolging ondersteuning MKB' zijn wij in 2022 gestart met het aanbieden van individuele en collectieve coachingssessies. Indien nodig kunnen ondernemers daarna gebruiken maken van individuele verdieping daarop met de inzet van vouchers. Wij verwachten dat de vouchers pas in 2023 en 2024 (het programma loopt tot juni 2024) door de ondernemers worden aangevraagd. Wij stellen daarom voor om het budget hiervoor, inclusief onvoorziene kosten ad € 190.000 in mindering te brengen op de begrote lasten ten gunste van het begrotingssaldo. In 2023 worden de begrote lasten verhoogd ten laste van het begrotingssaldo. | |||||
Regionale onderwijs-arbeidsmarktagenda (naar 2023) | -500 | 500 | |||
Voor de realisatie van de regionale onderwijs-arbeidsmarktagenda, ondersteund door de Utrecht Talent Alliantie, was in 2022 een bedrag van € 1,65 mln. beschikbaar. Daarvan is een bedrag van € 500.000 gereserveerd voor de doorontwikkeling van het LLO-platform MaakJeStap. Echter blijkt dat de uitwerking van die doorontwikkeling met regionale partners als de Regionaal Mobiliteitsteams (RMT's), de leerwerkloketten, de brancheopleiders en de O&O fondsen langer duurt dan verwacht. Wij stellen daarom voor om de begrote lasten te verlagen ten gunste van het begrotingssaldo. In 2023 worden de begrote lasten verhoogd ten laste van het begrotingssaldo. | |||||
Totaal Beleidsmatige bijstellingen | -690 | 690 | |||
Administratieve bijstellingen PS | |||||
Looncompensatie cao 2022 | 13 | -13 | |||
De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost. | |||||
Lagere lasten merkversterking en groei bezoekers en toerisme (8.5) inzetten voor 3%-vertragingsfactor (8.1) | 100 | -100 | |||
Bij het budget voor merkversterking en groei bezoekers en toerisme (€ 100.000 in beleidsdoel 8.5) verwachten wij een onderbesteding doordat subsidieaanvragen meer voorbereiding vergen waardoor we dit jaar minder subsidies kunnen toekennen. Deze verwachte onderbesteding wordt ingezet voor de 3%-vertragingsfactor die is opgenomen onder beleidsdoel 8.1 | |||||
Totaal Administratieve bijstellingen PS | 113 | -113 | |||
Totaal bijstellingen 8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers | -577 | 577 |