8. Economie

8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst

8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoort

Begroting Zomernota 2022

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 31 augustus

% Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting

Personeelslasten

474

13

487

309

64%

Materiële lasten

37

175

212

203

96%

Subsidies

2.260

-765

1.495

22

1%

Totaal Lasten

2.771

-577

2.194

535

24%

Baten

25

-

25

15

60%

Totaal Baten

25

0

25

15

60%

Saldo beleidsdoel

-2.746

577

-2.169

-520

24%

Toelichting stand van zaken
De onderbesteding van de begrote subsidielasten wordt verklaard door enkele (grote) subsidiebeschikkingen die pas in het vierde kwartaal worden beschikt en dan als last verantwoord in de realisatie. Onze verwachting is dat het budget dan nagenoeg volledig zal zijn besteed dit jaar . Het gaat hierbij om de Utrecht Talent Alliantie en het programma Bedrijfsopvolging. 

Bij de baten blijft de realisatie (60%) iets achter op de begroting. Dit komt doordat de boeking van de specifieke uitkering van het Rijk voor de MKB-deal (€ 10.000) pas aan het eind van het jaar plaatsvindt .

Overzicht bijstellingen

Soort bijstelling

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

-690

690

Administratieve bijstellingen PS

113

-113

Totaal 8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers

-577

577

Toelichting bijstellingen

Overzicht van de bijstellingen

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

Opvolging ondersteuning MKB vouchers (naar 2023)

-190

190

Bij het programma 'Opvolging ondersteuning MKB' zijn wij in 2022 gestart met het aanbieden van individuele en collectieve coachingssessies. Indien nodig kunnen ondernemers daarna gebruiken maken van individuele verdieping daarop met de inzet van vouchers. Wij verwachten dat de vouchers pas in 2023 en 2024 (het programma loopt tot juni 2024) door de ondernemers worden aangevraagd. Wij stellen daarom voor om het budget hiervoor, inclusief onvoorziene kosten ad € 190.000 in mindering te brengen op de begrote lasten ten gunste van het begrotingssaldo. In 2023 worden de begrote lasten verhoogd ten laste van het begrotingssaldo.

Regionale onderwijs-arbeidsmarktagenda (naar 2023)

-500

500

Voor de realisatie van de regionale onderwijs-arbeidsmarktagenda, ondersteund door de Utrecht Talent Alliantie, was in 2022 een bedrag van € 1,65 mln. beschikbaar. Daarvan is een bedrag van € 500.000 gereserveerd voor de doorontwikkeling van het LLO-platform MaakJeStap. Echter blijkt dat de uitwerking van die doorontwikkeling met regionale partners als de Regionaal Mobiliteitsteams (RMT's), de leerwerkloketten, de brancheopleiders en de O&O fondsen langer duurt dan verwacht. Wij stellen daarom voor om de begrote lasten te verlagen ten gunste van het begrotingssaldo. In 2023 worden de begrote lasten verhoogd ten laste van het begrotingssaldo.

Totaal Beleidsmatige bijstellingen

-690

690

Administratieve bijstellingen PS

Looncompensatie cao 2022

13

-13

De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost.

Lagere lasten merkversterking en groei bezoekers en toerisme (8.5) inzetten voor 3%-vertragingsfactor (8.1)

100

-100

Bij het budget voor merkversterking en groei bezoekers en toerisme (€ 100.000 in beleidsdoel 8.5) verwachten wij een onderbesteding doordat subsidieaanvragen meer voorbereiding vergen waardoor we dit jaar minder subsidies kunnen toekennen. Deze verwachte onderbesteding wordt ingezet voor de 3%-vertragingsfactor die is opgenomen onder beleidsdoel 8.1

Totaal Administratieve bijstellingen PS

113

-113

Totaal bijstellingen 8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers

-577

577

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:58:10 met de export van 02/09/2023 15:47:37