8. Economie

8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoort

Begroting Zomernota 2022

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 31 augustus

% Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting

Personeelslasten

1.039

29

1.068

678

63%

Subsidies

2.560

-1.638

922

770

83%

Materiële lasten

3.590

-220

3.370

2.707

80%

Totaal Lasten

7.189

-1.829

5.360

4.154

78%

Baten

1.668

-

1.668

1.374

82%

Totaal Baten

1.668

0

1.668

1.374

82%

Saldo beleidsdoel

-5.521

1.829

-3.692

-2.781

75%

Overzicht bijstellingen

Soort bijstelling

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

-1.758

1.758

Administratieve bijstellingen PS

-71

71

Totaal 8.5 De bezoekerseconomie is sterk

-1.829

1.829

Toelichting bijstellingen

Overzicht van de bijstellingen

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

Verlaging begrote lasten Recreatie om de Stad (RodS)

-1.120

1.120

Reden voor deze bijstelling is dat de overdracht van IJsselbos West (met bijbehorende kosten) naar verwachting toch niet meer plaatsvindt in 2022 maar waarschijnlijk doorschuift naar 2023. De prognose van € 180.000 bestaat uit de verwachte lasten voor een fietspad (Meerlopad). Het bedrag van € 1.120.000, te weten het saldo van de baten en de lasten, wordt gestort in de reserve Programma Landelijk gebied.

Verlaging begrote lasten t.a.v. de Nedereindse Plas

-500

500

Recreatieschap Stichtse Groenlanden heeft samen met de andere convenantspartijen projectvoorstellen voor de Nedereindse Plas op hoofdlijnen opgeleverd. Het bestuurlijk overleg Nedereindse Plas heeft gevraagd deze projectvoorstellen verder uit te werken en te voorzien van projectbegrotingen. Het uitwerken van de projectvoorstellen vergt meer tijd dan verwacht. Er is brede afstemming nodig tussen meerdere betrokken partijen. Ook de afstemming over de verschillende sporen (zoals afronding sanering, zoekgebied voor zonnepanelen, recreatieve doorontwikkeling) is complex. Daarnaast moet het effect op beheer en onderhoud verder uitgewerkt worden. Dit leidt ertoe dat er niet in 2022 maar in 2023 een subsidieaanvraag zal worden ingediend. Dus wordt hierbij voorgesteld om de onttrekking aan de reserve Egalisatie Bodemsanering te verlagen met € 500.000.

Verlaging begrote subsidies zakelijk toerisme

-88

88

Vanwege het uitblijven van subsidieaanvragen voor kennisevenementen/congressen wordt voorgesteld € 88.000 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.

Vertraging uitkomsten pilots Verblijfsrecreatie (naar 2023)

-50

50

Een deel van de middelen voor verblijfsrecreatie ad € 50.000 wordt dit jaar niet besteed door vertraging van de uitkomsten van de pilots. Daarom wordt voorgesteld om de begrote lasten te verlagen ten gunste van het begrotingssaldo. In 2023 worden de begrote lasten verhoogd ten laste van het begrotingssaldo.

Totaal Beleidsmatige bijstellingen

-1.758

1.758

Administratieve bijstellingen PS

Looncompensatie cao 2022

29

-29

De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost.

Lagere lasten merkversterking en groei bezoekers en toerisme (8.5) inzetten voor 3%-vertragingsfactor (8.1)

-100

100

Bij het budget voor merkversterking en groei bezoekers en toerisme (€ 100.000 in beleidsdoel 8.5) verwachten wij een onderbesteding doordat subsidieaanvragen meer voorbereiding vergen waardoor we dit jaar minder subsidies kunnen toekennen. Deze verwachte onderbesteding wordt ingezet voor de 3%-vertragingsfactor die is opgenomen onder beleidsdoel 8.1

Totaal Administratieve bijstellingen PS

-71

71

Totaal bijstellingen 8.5 De bezoekerseconomie is sterk

-1.829

1.829

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:58:10 met de export van 02/09/2023 15:47:37