4.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie
Overzicht van baten en lasten naar kostensoort
Kostensoort | Begroting Zomernota 2022 | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 31 augustus | % Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 1.226 | 35 | 1.261 | 800 | 63% | |
Materiële lasten | 2.372 | -1.752 | 620 | 222 | 36% | |
Subsidies | - | 522 | 522 | 471 | 90% | |
Totaal Lasten | 3.598 | -1.195 | 2.403 | 1.494 | 62% | |
Baten | 500 | -50 | 450 | - | 0% | |
Totaal Baten | 500 | -50 | 450 | 0 | 0% | |
Saldo beleidsdoel | -3.098 | 1.145 | -1.953 | -1.494 | 76% |
Toelichting stand van zaken
Voor versnelling van de energietransitie is het van belang dat er succesvolle wijkaanpakken worden ontwikkeld zowel voor isolatie als voor de transitie naar aardgasvrij. We ondersteunen de ontwikkeling hiervan door het bieden van subsidiemogelijkheden voor project- en procesbegeleiding en onrendabele toppen, expertise en kennisdeling. Net als in 2021 zien we dat de ontwikkeling van projecten moeizaam op gang komt, met name vanwege capaciteitsgebrek bij gemeenten. We verwachten daarom dit jaar minder subsidies te verstrekken voor collectieve verduurzamingsaanpakken dan voorzien en stellen voor om € 1.180.000 van de subsidie en materiële lasten over te hevelen naar de reserve Energietransitie. Medio 2022 zijn de middelen voor de uitvoering van het Klimaatakkoord beschikbaar gekomen vanuit het Rijk en kunnen gemeenten hier (vaste) capaciteit voor gaan inzetten. Om de beschikbare capaciteit zo efficiënt mogelijk in te kunnen zetten, helpen we gemeenten bij het opzetten van een regionale projectleiderspool. Ook onderzoeken we wat gemeenten aanvullend nog nodig hebben om de ontwikkeling van collectieve aanpakken voor verduurzaming te versnellen. De baten hebben betrekking op de specifieke uitkering voor het Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed (OMV), waarvan circa € 450.000 bij het einde van het jaar in de realisatie wordt verwerkt
Overzicht bijstellingen
Soort bijstelling | Bijstellingen totaal | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Beleidsmatige bijstellingen | -1.230 | -50 | 1.180 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve bijstellingen PS | 35 | -35 | |||||
Totaal 4.1 Minder energiegebruik prov. Utrecht | -1.195 | -50 | 1.145 |
Toelichting bijstellingen
Overzicht van de bijstellingen | Bijstellingen totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | ||
Beleidsmatige bijstellingen | |||||
Verlaging begrote lasten Succesvolle wijkaanpakken | -1.230 | -50 | 1.180 | ||
Voor de versnelling van de energietransitie is het van belang dat er succesvolle wijkaanpakken worden ontwikkeld, zowel voor isolatie als voor de transitie naar aardgasvrij. We ondersteunen de ontwikkeling hiervan door het bieden van subsidiemogelijkheden voor project- en procesbegeleiding en onrendabele toppen, expertise en kennisdeling. Net als in 2021 zien we dat de ontwikkeling van projecten moeizaam op gang komt, met name vanwege capaciteitsgebrek bij gemeenten. We verwachten daardoor dit jaar minder subsidies te verstrekken voor collectieve aanpakken dan voorzien en stellen voor om € 1.180.000 over te hevelen naar de bestemmingsreserve Energietransitie. | |||||
Totaal Beleidsmatige bijstellingen | -1.230 | -50 | 1.180 | ||
Administratieve bijstellingen PS | |||||
Looncompensatie cao 2022 | 35 | -35 | |||
De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost. | |||||
Totaal Administratieve bijstellingen PS | 35 | -35 | |||
Totaal bijstellingen 4.1 Minder energiegebruik prov. Utrecht | -1.195 | -50 | 1.145 |