6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

Overzicht van baten en lasten naar kostensoort

Kostensoort

Begroting Zomernota 2022

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 31 augustus

% Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting

Personeelslasten

5.021

141

5.162

3.277

63%

Kapitaallasten

17.889

-

17.889

11.932

67%

Materiële lasten

34.666

2.298

36.964

21.549

58%

Subsidies

137.388

7.008

144.396

78.781

55%

Totaal Lasten

194.964

9.447

204.411

115.539

57%

Baten

55.065

18.145

73.210

13.192

18%

Totaal Baten

55.065

18.145

73.210

13.192

18%

Saldo beleidsdoel

-139.899

8.698

-131.201

-102.347

78%

Toelichting stand van zaken
De onderbesteding bij de materiële lasten wordt veroorzaakt doordat de lasten van de beheer- en onderhoudsprojecten na verrichte werkzaamheden achteraf worden gefactureerd en alsdan zichtbaar worden in de realisatie. Wij verwachten bij jaareinde budgetneutraal uit te komen.
De onderbesteding bij de subsidies wordt verklaard doordat in de begroting rekening is gehouden met de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) richting de vervoerders. De BVOV wordt in het vierde kwartaal beschikt en pas dan gerealiseerd. Daarnaast wordt onderbesteding veroorzaakt doordat de wijziging op het huurcontract van de tramverhuur nog niet is getekend. Hierdoor kan de subsidie van de tramverhuur richting de vervoerder nog niet beschikt worden. Dit zal alsnog in het vierde kwartaal gebeuren, waarna deze lasten zichtbaar worden. In de begrote baten is rekening gehouden met de vergoeding van het Rijk voor de BVOV omdat de BVOV richting het Rijk al is aangevraagd maar deze baten zijn nog niet gerealiseerd, dat wil zeggen dat deze middelen door het Rijk nog niet zijn overgemaakt. Realisatie vindt naar verwachting in het vierde kwartaal plaats. Tot slot wordt de facturatie van de Regiotaxi richting de gemeenten altijd achteraf gedaan. Hierdoor loopt de realisatie altijd één of twee maanden achter. Ook deze baten zullen in het vierde kwartaal gerealiseerd worden.  

Overzicht bijstellingen

Soort bijstelling

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

-8.038

437

8.475

Administratieve bijstellingen PS

17.485

17.708

223

Totaal 6.1 OV-reizigers zijn tevreden

9.447

18.145

8.698

Toelichting bijstellingen

Overzicht van de bijstellingen

Bijstellingen totaal

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Beleidsmatige bijstellingen

Aanpassing (huur)inkomsten

262

437

175

De aanpassing komt voort uit een actualisatie van de huurinkomsten op basis van indexeringsafspraken en bijdragen van derden in uitgevoerde werkzaamheden. Ook de Rijksbijdrage Spoorse Zaken wordt in 2022 geïndexeerd. Totaal stijgen de baten met € 437.000 in 2022. De hogere baten worden deels ingezet om de daarbij behorende lasten te dekken. Hierbij wordt voorgesteld om het restant van € 175.000 te storten in de reserve Beheer en onderhoud tram assets voor dekking van Variabel onderhoud in de toekomst.

Lagere concessieverlening OV

-5.000

5.000

Naast de reguliere OV concessies worden ook losse exploitatiesubsidies toegekend aan de vervoerder en vinden de eindafrekeningen vanuit de voorgaande jaren plaats. Daarnaast staat de provincie ook in 2022 garant voor nulrendement bij de vervoerders. De uiteindelijke lasten zijn nu nog niet bekend maar naar verwachting zal de huidige reservering van € 5,3 mln. voor de resterende afspraken met de vervoerders (deel 2022, concessie 2022-2023, garantie nullijn 2022 en eindafrekening 2020) niet worden uitgenut en voorstel is om € 5 mln. te verrekenen met de reserve OV Concessie. Hiervoor wordt de begrote onttrekking verlaagd met € 2,543 mln. en wordt het restant à € 2,457 mln. gestort in de reserve.

Verlaging begrote lasten Vast onderhoud OV

-1.000

1.000

Onze verwachting is dat een deel (€ 1 mln.) van het budget Vast onderhoud Openbaar vervoer assets niet besteed zal worden. Dit komt door een gunstiger contract op het gebied van onderhoud infrastructuur, minder storingen dan verwacht en door het feit dat er een paar maanden niet is gereden. We stellen voor om dit incidentele voordeel vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen. Voorgesteld wordt om deze middelen in te zetten om de hogere kosten van het beheer en onderhoud Wegen te dekken via bijstelling 'Extra budget beheer en onderhoud (vaar)wegen' in programma 5.

Verlaging begrote subsidielasten Doorstroommaatregelen OV

-2.300

2.300

De subsidieregeling Mobiliteitsprogramma (onderdeel: Openbaar vervoer) staat open tot 1 oktober en heeft een subsidieplafond van € 9,3 mln. Bij de Zomernota is de begroting al verlaagd met € 3 mln. tot € 6,3 mln.  

Gemeenten hebben minder aanvragen ingediend voor OV-subsidies dan verwacht, ondanks het feit dat we de beschikbaarheid van OV-subsidies herhaaldelijk onder de aandacht hebben gebracht van gemeenten. We verwachten dat er minder aanvragen zijn gekomen dan verwacht omdat:
- Er weinig wijzigingen in vervoerplannen hebben plaatsgevonden vanwege de coronapandemie en daardoor weinig noodzaak was tot het treffen van maatregelen als gevolg van vervoerplanwijzigingen (eerste subsidiabele activiteit OV-subsidies);
- De coronapandemie ervoor heeft gezorgd dat de verkeersdruk (tijdelijk) is afgenomen en het OV daardoor minder doorstromingsproblemen ervaarde. De noodzaak om daarin te investeren is bij gemeenten daardoor ook (tijdelijk) afgenomen maar blijft voor ons onverminderd belangrijk omdat we zien dat de verkeersdruk inmiddels flink toeneemt (tweede subsidiabele activiteit OV-subsidies);
- Het besef dat we verder aan de slag moeten gaan met het verbeteren van de toegankelijkheid van het OV bij gemeenten nu pas begint in te dalen. We ontvangen gelukkig wel in toenemende mate aanvragen voor het toegankelijk maken van bushaltes (derde subsidiabele activiteit OV-subsidies).
Bij het opstellen van de Slotwijziging hebben wij ingeschat dat € 3,4 mln. nog als subsidielast verantwoord zal worden in het boekjaar 2022. Omdat het een inschatting betreft en er nog aanvragen binnen kunnen komen stellen we voor om van het restant van € 2,3 mln. een deel à € 627.000 in te zetten om de hogere kosten van het beheer en onderhoud Wegen te dekken. Zie daarvoor de bijstelling 'Ophoging budget beheer en onderhoud (vaar)wegen' in programma 5.
En het restant à € 1,673 mln- te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma zodat dit budget beschikbaar blijft voor de eventueel nog te verstrekken subsidies. Indien er alsnog subsidieaanvragen binnen komen dan kunnen deze beschikt worden en zal bij de jaarrekening een voorstel volgen om deze te dekken uit deze reserve. Een eventueel restbudget kan daarna vrijvallen.

Totaal Beleidsmatige bijstellingen

-8.038

437

8.475

Administratieve bijstellingen PS

Looncompensatie cao 2022

141

-141

De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost.

Bijstelling Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) 2022

14.308

14.308

In de Zomernota 2022 was er een voorzichtige raming opgenomen van € 28 mln. voor de BVOV 2022. Inmiddels zijn de bedragen van de vervoerders bekend en is duidelijk dat de BVOV in 2022 € 42,308 mln. bedraagt. De baten en de lasten worden nu met het verschil van € 14,308 mln. bijgesteld.

Vrijval transitorische verplichtingen

-364

364

Bij de jaarrekening 2021 is een inschatting gemaakt welke lasten in dat boekjaar verantwoord moesten worden, maar waarvan de factuur pas in het jaar 2022 wordt betaald. Dit wordt aangeduid als 'transitorische verplichtingen'. Een deel van de in 2021 verantwoorde lasten leidt niet tot een factuur in 2022, waardoor deze bedragen kunnen vrijvallen ten gunste van het begrotingssaldo.

Vervoerskosten regiotaxi

3.400

3.400

De vervoerskosten zijn de afgelopen jaren stelselmatig gestegen, maar de begroting is hierop niet aangepast. Ook in 2022 wordt voor een bedrag van € 3,4 mln. aan hogere vervoerskosten verwacht. Deze vervoerskosten worden doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Deze wijziging is dan ook budget neutraal. Voorgesteld wordt zowel de lasten als de baten met € 3,4 mln. te verhogen.

Totaal Administratieve bijstellingen PS

17.485

17.708

223

Totaal bijstellingen 6.1 OV-reizigers zijn tevreden

9.447

18.145

8.698

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:58:10 met de export van 02/09/2023 15:47:37