6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht
Overzicht van baten en lasten naar kostensoort
Kostensoort | Begroting Zomernota 2022 | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 31 augustus | % Realisatie t.o.v. bijgestelde begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 5.021 | 141 | 5.162 | 3.277 | 63% | |
Kapitaallasten | 17.889 | - | 17.889 | 11.932 | 67% | |
Materiële lasten | 34.666 | 2.298 | 36.964 | 21.549 | 58% | |
Subsidies | 137.388 | 7.008 | 144.396 | 78.781 | 55% | |
Totaal Lasten | 194.964 | 9.447 | 204.411 | 115.539 | 57% | |
Baten | 55.065 | 18.145 | 73.210 | 13.192 | 18% | |
Totaal Baten | 55.065 | 18.145 | 73.210 | 13.192 | 18% | |
Saldo beleidsdoel | -139.899 | 8.698 | -131.201 | -102.347 | 78% |
Toelichting stand van zaken
De onderbesteding bij de materiële lasten wordt veroorzaakt doordat de lasten van de beheer- en onderhoudsprojecten na verrichte werkzaamheden achteraf worden gefactureerd en alsdan zichtbaar worden in de realisatie. Wij verwachten bij jaareinde budgetneutraal uit te komen.
De onderbesteding bij de subsidies wordt verklaard doordat in de begroting rekening is gehouden met de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) richting de vervoerders. De BVOV wordt in het vierde kwartaal beschikt en pas dan gerealiseerd. Daarnaast wordt onderbesteding veroorzaakt doordat de wijziging op het huurcontract van de tramverhuur nog niet is getekend. Hierdoor kan de subsidie van de tramverhuur richting de vervoerder nog niet beschikt worden. Dit zal alsnog in het vierde kwartaal gebeuren, waarna deze lasten zichtbaar worden. In de begrote baten is rekening gehouden met de vergoeding van het Rijk voor de BVOV omdat de BVOV richting het Rijk al is aangevraagd maar deze baten zijn nog niet gerealiseerd, dat wil zeggen dat deze middelen door het Rijk nog niet zijn overgemaakt. Realisatie vindt naar verwachting in het vierde kwartaal plaats. Tot slot wordt de facturatie van de Regiotaxi richting de gemeenten altijd achteraf gedaan. Hierdoor loopt de realisatie altijd één of twee maanden achter. Ook deze baten zullen in het vierde kwartaal gerealiseerd worden.
Overzicht bijstellingen
Soort bijstelling | Bijstellingen totaal | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Beleidsmatige bijstellingen | -8.038 | 437 | 8.475 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve bijstellingen PS | 17.485 | 17.708 | 223 | ||||
Totaal 6.1 OV-reizigers zijn tevreden | 9.447 | 18.145 | 8.698 |
Toelichting bijstellingen
Overzicht van de bijstellingen | Bijstellingen totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | ||
Beleidsmatige bijstellingen | |||||
Aanpassing (huur)inkomsten | 262 | 437 | 175 | ||
De aanpassing komt voort uit een actualisatie van de huurinkomsten op basis van indexeringsafspraken en bijdragen van derden in uitgevoerde werkzaamheden. Ook de Rijksbijdrage Spoorse Zaken wordt in 2022 geïndexeerd. Totaal stijgen de baten met € 437.000 in 2022. De hogere baten worden deels ingezet om de daarbij behorende lasten te dekken. Hierbij wordt voorgesteld om het restant van € 175.000 te storten in de reserve Beheer en onderhoud tram assets voor dekking van Variabel onderhoud in de toekomst. | |||||
Lagere concessieverlening OV | -5.000 | 5.000 | |||
Naast de reguliere OV concessies worden ook losse exploitatiesubsidies toegekend aan de vervoerder en vinden de eindafrekeningen vanuit de voorgaande jaren plaats. Daarnaast staat de provincie ook in 2022 garant voor nulrendement bij de vervoerders. De uiteindelijke lasten zijn nu nog niet bekend maar naar verwachting zal de huidige reservering van € 5,3 mln. voor de resterende afspraken met de vervoerders (deel 2022, concessie 2022-2023, garantie nullijn 2022 en eindafrekening 2020) niet worden uitgenut en voorstel is om € 5 mln. te verrekenen met de reserve OV Concessie. Hiervoor wordt de begrote onttrekking verlaagd met € 2,543 mln. en wordt het restant à € 2,457 mln. gestort in de reserve. | |||||
Verlaging begrote lasten Vast onderhoud OV | -1.000 | 1.000 | |||
Onze verwachting is dat een deel (€ 1 mln.) van het budget Vast onderhoud Openbaar vervoer assets niet besteed zal worden. Dit komt door een gunstiger contract op het gebied van onderhoud infrastructuur, minder storingen dan verwacht en door het feit dat er een paar maanden niet is gereden. We stellen voor om dit incidentele voordeel vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen. Voorgesteld wordt om deze middelen in te zetten om de hogere kosten van het beheer en onderhoud Wegen te dekken via bijstelling 'Extra budget beheer en onderhoud (vaar)wegen' in programma 5. | |||||
Verlaging begrote subsidielasten Doorstroommaatregelen OV | -2.300 | 2.300 | |||
De subsidieregeling Mobiliteitsprogramma (onderdeel: Openbaar vervoer) staat open tot 1 oktober en heeft een subsidieplafond van € 9,3 mln. Bij de Zomernota is de begroting al verlaagd met € 3 mln. tot € 6,3 mln. | |||||
Totaal Beleidsmatige bijstellingen | -8.038 | 437 | 8.475 | ||
Administratieve bijstellingen PS | |||||
Looncompensatie cao 2022 | 141 | -141 | |||
De cao 2022/2023 leidt tot hogere personeelslasten en een verlaging van de stelpost. | |||||
Bijstelling Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) 2022 | 14.308 | 14.308 | |||
In de Zomernota 2022 was er een voorzichtige raming opgenomen van € 28 mln. voor de BVOV 2022. Inmiddels zijn de bedragen van de vervoerders bekend en is duidelijk dat de BVOV in 2022 € 42,308 mln. bedraagt. De baten en de lasten worden nu met het verschil van € 14,308 mln. bijgesteld. | |||||
Vrijval transitorische verplichtingen | -364 | 364 | |||
Bij de jaarrekening 2021 is een inschatting gemaakt welke lasten in dat boekjaar verantwoord moesten worden, maar waarvan de factuur pas in het jaar 2022 wordt betaald. Dit wordt aangeduid als 'transitorische verplichtingen'. Een deel van de in 2021 verantwoorde lasten leidt niet tot een factuur in 2022, waardoor deze bedragen kunnen vrijvallen ten gunste van het begrotingssaldo. | |||||
Vervoerskosten regiotaxi | 3.400 | 3.400 | |||
De vervoerskosten zijn de afgelopen jaren stelselmatig gestegen, maar de begroting is hierop niet aangepast. Ook in 2022 wordt voor een bedrag van € 3,4 mln. aan hogere vervoerskosten verwacht. Deze vervoerskosten worden doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Deze wijziging is dan ook budget neutraal. Voorgesteld wordt zowel de lasten als de baten met € 3,4 mln. te verhogen. | |||||
Totaal Administratieve bijstellingen PS | 17.485 | 17.708 | 223 | ||
Totaal bijstellingen 6.1 OV-reizigers zijn tevreden | 9.447 | 18.145 | 8.698 |